Toyota heeft afgelopen jaar wereldwijd ruim 10,1 miljoen auto’s verkocht. Dat is 0,8 procent minder dan een jaar eerder, maar genoeg om voor het vierde jaar op rij ’s werelds grootste autofabrikant te blijven. Bij concurrent Volkswagen namen de verkopen in 2015 met 2 procent af tot 9,9 miljoen wagens.

Halverwege het jaar leek Volkswagen nog hard op weg zijn Japanse rivaal voorbij te streven. Een groot schandaal rond de manipulatie van uitstootwaarden van dieselauto’s gooide evenwel roet in het eten. De Duitse autobouwer zag zich genoodzaakt de verkoop van een aantal modellen stil te leggen. Onder leiding van de nieuwe topman Matthias Müller heeft het concern de ambitie om ’s werelds grootste te worden inmiddels losgelaten.

Onder Toyota valt ook onder meer het luxemerk Lexus en de bedrijfswagenleverancier Hino. Ook de afzet van Daihatsu van krap 800.000 stuks is in de verkoopcijfers meegenomen. Toyota is sinds 1998 voor ruim de helft eigenaar van de fabrikant van compacte stadsauto’s en liet woensdag weten dat het overweegt ook de rest van de aandelen te kopen.

Daihatsu is nu nog genoteerd op de beurs in Tokio. De aandelen die Toyota nog niet in zijn bezit heeft, zijn daar volgens gegevens van persbureau Bloomberg omgerekend zo’n 2,8 miljard euro waard.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl